Epson EH-TW3200

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Epson EH-TW3200 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Hifi999999 05-12-2013
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Prima projector, alleen ook bij mij heeft er aan een vd randen altijd een gelige rand gezeten (ik heb gelezen dat dit vaker voorkomt bij dit model, volgens Epson valt dit "binnen de marges"). Verder is bij mij al na een kleine 1500 uur de lamp ermee opgehouden, dus dit is een stuk sneller dan waarmee ik bij aankoop rekening had gehouden. Over kwaliteit en levensduur ben ik daarom niet erg tevreden.

J-roen 11-04-2012
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Ik heb deze beamer ongeveer drie maanden in bezit, ik vind vooral de beeldkwaliteit ontzettend goed. ik zal per punt mijn mening proberen te geven...

Mogelijkheden
qua mogelijkheden een redelijk beperkte beamer, zo is er geen keystone in te stellen ( noodzakelijk als de beamer vanuit een bepaalde hoek projecteert ), zijn de aansluitmogelijkheden zeer miniem, zit er geen ingebouwde speaker in de beamer en is het ook niet mogelijk om het geluid ( dus ook volumeregeling ) via de beamer te laten lopen. heb je dit echter allemaal niet nodig dan is dit een perfecte beamer !

Gebruiksgemak
Aansluiten gaat goed, menu is duidelijk de afstandsbediening is erg groot maar ook duidelijk. leuke future op de afstandsbediening is dat je ( voor als je in het donker zit ) de knoppen kan laten verlichten zodat je ziet waar je mee bezig bent. filters zijn gemakkelijk te reinigen.

Beeldkwaliteit
in een verduisterde ruimte is dit gewoon subliem, voor deze prijs kan dat haast niet beter. als je in een ruimte zit die redelijk verlicht is is de lichtopbrengst net te laag. ik heb hier echter alleen last van als bijv. de zon op het raam staat van de ruimte waarin ik kijk, voor deze prijs vind je ook geen vergelijkbare beamer met een hogere lichtopbrengst.

Vormgeving
Zowel de beamer als de afstandsbediening zijn gigantisch groot, ik heb de beamer aan mijn plafond hangen dus ik heb hier zelf geen last van. de lens is met de hand in hoogte en zijdelings verstelbaar doormiddel van twee schuifwieltjes.

Duurzaamheid
kan ik nog te weinig over zeggen om een cijfer te geven, de beamer voelt echter zeer stevig aan en ik verwacht dat deze dan ook lang zal meegaan, een lamp ( origineel nieuw rond de 450,- ) gaat volgens de fabriek rond de 4000 uren mee.

csg0078 12-04-2012

Keystone is ook niet echt nodig bij deze beamer, aangezien je de lens zowel horizontaal als verticaal kunt bewegen. In tegenstelling tot keystone correctie gaat dit niet ten koste van de beeldkwaliteit.

Pietje van Putten 29-10-2011
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

In november 2010 deze Epson gekocht, vanwege de ogenschijnlijk goede prijs/kwaliteitverhouding.
Hiervoor kad ik een eenvoudige beamer.
Er is een wereld voor mij open gegaan.
Mijn scherm is een met muurverf witgesausde houten plaat van 280 x 200 cm. De ruimte is een kelder en daarom geheel donker.
Wat ik zag; in twee woorden; geweldig - fantastisch.
Vooral in Blue Ray zie je zelfs de haartjes op de arm van de spelers in de film. Messcherp en briljant beeld.
Ook racen op de playstation is een belevenis.
Het geluid van de ventilator heeft mij nog nooit geirriteerd, zo stil is hij.
Uitstekende mogelijkheden om het beeld te corrigeren voor plafondmontage.Ook het scherpstellen encentreren van het beeld is kinderspel. Ik hoef niks anders meer.

mdjong 04-10-2011
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Heb nu de Epson zo'n 8 maanden en ben zeer onder de indruk. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een Acer PH530 welke toen wel aardig beeld (720p) gaf maar erg onvriendelijk in gebruik.

Ik gebruik mijn latexwitte muur als achtergrond en projecteer op een vlak van +/- 170x200cm. Ik heb de beamer 420cm van mijn muur vandaan op 220cm hoogte. Als plafondbeugel gebruik ik de Acer Universal Ceiling Mount (http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=acer+Universal+ceiling+mount), een hoop 'Universele' plafondbeugel zijn vaak toch te klein.

De redenen waarom ik voor de Epson TW-3200 heb gekozen is omdat deze een van de weinige beamers is onder de 1000 euro welke 1080p kan vertonen, handmatig de lens kan schuiven, hoge lichtwaarde (lumen) en een goed contrast heeft.

De Epson gebruikt LCD technologie in plaats van DLP waardoor je geen last van regenboogeffecten zult hebben. De technologie is inmiddels wel zo ver gevorderd dat de voordelen die DLP vroeger had met het bekijken van films niet zo belangrijk meer zijn. LCD werd vroeger ook vaak aangeraden voor PC-gebruik met presentaties maar dat is nu lang niet meer het geval.

Verder is de aanwezigheid van twee HDMI ingangen erg handig(1 voor je PC + 1 voor je Mediaspeler/Console), een hoop beamers in deze klasse hebben er maar 1 waardoor je weer met switches moet gaan werken of handmatig de kabels steeds moet gaan wisselen. Ik raad gelijk wel iedereen aan goeie kwaliteit hdmi-kabels te kopen welke tegenwoordig alweer een stuk betaalbaarder zijn, zelfs de 10+ meter kabels. Ik gebruik zelf een 15 mtr hdmi-dvi kabel voor mijn PC en een 15 mtr hdmi kabel voor mijn console.

Een ander bijkomend voordeel is de prijs van de lamp. Deze zijn al snel te vinden op internet voor zo'n 160 dollar waardoor je dus niet al te zuinig hoeft te zijn met het aantal lampuren.

Bij het openen van de verpakking schrok ik wel een beetje van het formaat. De Epson TW3200 is echt monsterlijk groot en vrij zwaar, vooral in vergelijking tot de Acer PH530 welke nu toch wel als een soort pocketprojector aanvoelt. Het is dus wel belangrijk hier rekening mee te houden de beamer stevig te bevestigen aan het plafond. Een nadeel hiervan is dus dat je de projector niet even makkelijk een keer meeneemt naar vrienden of naar een vakantiehuisje. Zelf vond ik het erg fijn dat het omhulsel van de projector wit is, valt hij wat meer weg tegen mijn witte plafond.

Bij het aansluiten van de PC op de beamer was ik echt stomverbaasd over hoe goed de kwaliteit van het beeld is. Bij de Acer had ik altijd problemen om een goed beeldvlak te krijgen omdat je alleen maar digitaal de lens kon corrigeren en er altijd wel rare vervormingen optraden. Bij de Epson kan je de lens handmatig van link naar rechts en van boven naar beneden krijgen wat ervoor zorgt dat je op een hele gebruiksvriendelijke manier een goed rechthoekig beeld kan krijgen. De instellingen zelf met Cinema zijn eigenlijk al gelijk goed.

Het geluid dat de projector maakt is goed te doen, alleen als een scene doodstil is zou het kunnen opvallen maar daar heb ik zelf nog geen last van gehad, mocht je last hebben van het geluid dat je lens maakt kan je deze eventueel uitzetten.

Ik heb eigenlijk altijd de Cinema modus aanstaan omdat ik de beamer alleen voor films en games gebruik. Hierbij is het belangrijk dat wanneer er donkere scenes zijn het zwart zo donker mogelijk is. Na wat informatie gezocht te hebben op internet heb ik de volgende waarden aangepast :

[Image Menu]
Power Consumption : Eco-mode (verlaagt de brightness en zorgt ervoor dat je lamp langer meegaat)
Abs. Color Temp. : 6500 -> 7000
Auto-Iris : High Speed (mocht je de iris-geluiden opvallend en irritant vinden kan je deze optie altijd weer op normal zetten)
Advanced : Gamma 2.2 -> Gamma 2.3

Na een halfjaar ben ik nog steeds erg tevreden met mijn aankoop. Films kijken met vrienden of even een potje gamen is nu echt een hele ervaring geworden. Het echt een aanrader voor iedereen die voor een redelijke prijs een thuisbioscoop willen maken, je zult er geen spijt van krijgen.

mdjong 17-11-2011

@Mart258

Er is geen keystonecorrectie omdat je de lens fysiek kan aanpassen zowel horizontaal als verticaal. Bij mij is het volledig recht. Juist met beamers met digitale keystonecorrecties heb je meer kans op vervormingen zoals de bekende trapeze.

Mart258 19-10-2011

Beste MDJONG, Ik overweeg deze beamer te kopen, maar aarzel omdat hij geen keystonecorrectie heeft. Ik wil hem aan het plafond hangen. Krijg je dan geen trapeziumvormig beeld of is dat met de lensshift op te lossen? Vr. gr. Martin

19Chris82 16-01-2012

Hey ik heb ook de TW-3200 gekocht samen met de Acer Universal Ceiling Mount. Krijg de ceiling mount alleen niet op de projector gemonteerd. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Plaat van de ceiling mount is i.v.m. de projector behoorlijk klein en de schroefjes die erbij worden geleverd pakken niet in de gaten van de projector.

mdjong 19-11-2011

@Michielderkx

Jazeker ben nog steeds heel tevreden met beide producten. De Acer Ceiling Mount is echt prima en niet al te duur. Ik heb daarvoor een andere gekocht maar die was te klein. Er zitten ook twee verlengstukken bij zodat je hem nog wat lager van je plafond kan hangen (ik heb het kleinere verlengstuk gebruikt).

Het is verder fijn dat de beamer wit is, valt hij helemaal weg in mijn plafond, valt eigenlijk niet op. De beamer is qua beeld superscherp, contrast en kleuren zijn ook prima en een nieuwe lamp is ook niet al te duur. Verder is het enorm handig dat er twee hdmi ingangen zijn en ideaal dat je de lens handmatig kan verschuiven. Check ook http://www.youtube.com/watch?v=kFid0ECX7e8

Michielderkx 18-11-2011

Beste meneer mdjong,

Ben heel blij met je review, waarvoor mijn dank.
Wil zelf op korte termijn ook de TW3200 aanschaffen.
Wil dan dankzij jou ook de Acer celling mount gaan gebruiken. Ben je nog steeds tevreden over beide producten?

Alvast bedankt voor je reactie.

Michiel Derkx

Nietzotevreden 23-05-2011
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Ik heb deze beamer in maart 2011 gekocht. Erg mooi beeld en zeker met HD-beeldmateriaal een groot verschil met mijn 4 jaar oude Infocus IN72. Wel is de kast behoorlijk groot en vierkant (en daardoor eigenlijk alleen geschikt om permanent aan het plafond te hangen) en gemaakt van hard plastic. Aan het design had wel iets meer aandacht mogen worden besteed.

Een week of drie na aanschaf constateerde ik dat er een gele band aan de zijkant van het beeld zat. De beamer is opgehaald door Epson en na drie weken gerepareerd teruggestuurd. Het optische huis bleek vervangen te zijn. Direct na ontvangst van de gerepareerde beamer, bleek dat de beamer niet meer scherpstelde (terwijl in de doos een formulier zat waarop stond dat de beamer uitgebreid was getest). Bovendien was de beamer door Epson ongeveer los in een doos vervoerd, er zat alleen een stuk papier omheen.

Ik heb Epson gevraagd of ze mijn beamer, gezien de verschillende gebreken, konden omruilen voor een nieuw exemplaar (dat bovendien niet een onbeschermd transport vanaf de reparateur had meegemaakt), maar daar 'kunnen' ze volgens de klantenservice niet aan beginnen. De beamer is weer opgehaald ter reparatie en helaas nog steeds niet klaar.

Al met al dus geen degelijk product. Het spreekt denk ik voor zich dat ik ook over de kwaliteit en snelheid van de klanten- en reparatieservice van Epson niet heel erg te spreken ben. Ik begin wel te begrijpen waarom Epson voor dit soort relatief lage prijzen een HD-beamer op de markt kan zetten, maar volgende keer geef ik toch maar iets meer uit voor wat meer degelijheid en service.

Redyak 08-02-2011
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Een 8 voor de vormgeving. Hij is groter dan de TW200H die ik had en oogt lomper. Fantastisch beeld zo out of the box. DIe Tw200H was niet slecht maar een aanfluiting als je deze ziet. Mijn vrouw had haar bedenkingen "beamer is toch goed ewaarom een nieuwe" maar na ze naast elkaar gezien te hebben en 1 hele film was ze om :-)

Mdg99 03-12-2010
Geschreven voor: Epson EH-TW3200

Sinds een aantal dagen de Epson TW-3200 in mijn bezit.

WAUW!!! dat is het enige dat ik uit kan brengen. Full HD (1080p) op in mijn geval een scherm van 120".
Schitterende kleuren, hoog contrast, een super plaatjes voor een kleine 900,- euro.

De horizontale en verticale lens shift is erg handig als je je Epson niet recht voor het te projecteren beeld kunt zetten. Even draaien en het beeld schuift naar links of rechts terwijl het beeld perfect uitgelijnd blijft.

2 HDMI ingangen (Media speler en PS3) heel erg stil en zelfs in Eco stand een prima lichtopbrengst.
In de avond met films gebruik ik de Cinema mode en overdag de Living Room. Heb tot nu toe alleen maar HD films bekeken dus heb nog geen ervaring hoe een normale DVD getoond wordt.

Film kijken en gamen is nooit meer hetzelfde en hier kan geen enkele LCD of LED tv tegenop, je wordt gewoon in de film of het spel gezogen.